Rapporter uriktig bruk

Rumenere bruker flere dager foran byråkratiskranker

persoane la ghiseu

7 av 8 rumenere sier at de bruker en eller flere dager foran statlige skranker for å løse et eller annet problem med det offentlige. Det være seg innbetalinger, dokumenter, lisenser, attester etc.

Undersøkelsen er gjort av den rumenske Foreningen Smart City. Hele 8 av 10 rumenere sier at de ikke klarer å løse problemet med et besøk, men må ofte bytte skranke og komme igjen og igjen. En eller to fridager brukes ofte til dette.

Problemet ligger på to plan.

1. Det rumenske byråkratiet er - tross at det er over 30 år etter Revolusjonen - fortsatt preget av systemet den gang da. Både i struktur og i bruken av ansatte.Ansatte som ikke vet eller har mandat til å løse hele problemet der og da. Og som kontinuerlig sender saken videre til en annen ansatt selv om alt kunne ha vært løst på stedet. Det er altfor mange ansatte også – og effektivisering og opplæring i nye teknikker omtrent fraværende. Holdningen er også tærende på de som betaler lønna til de ansatte med skattene sine. Mange eldre ansatte er arrogante og likegyldige i en grad som i andre land ville ha ført til oppsigelse.

2. Det andre problemet er kundene eller rumenerne selv. Med et av de beste internetthastighetene i verden og billige avgifter for nettjenester burde alle kunne gjøre innbetalinger og forespørsler online. Det offentlige har også lansert viktige tjenester online. Likevel er rumenerne skeptiske, ikke minst eldre personer. Det arrangeres kurs etc – men som kjent endres holdninger ikke over natta.

Det finnes likevel rumenske byer der endringer skjer. ORADEA er for eksempel em SMART CITY der borgeren kan gjøre det meste av kontakten med det offentlige online – eller på automat-tjenester plassert inne i og utenfor offentlige institusjoner.

REF | DIGI24

Related Posts

There is no other posts in this category.